Gość

Ryż brązowy


» Artykuł z cyklu » Zdrowie na talerzu

Artykuł mają charakter edukacyjny i nie stanowi i nie zastępuje porady medycznej.

Ryż brązowy, tak samo jak pełna pszenica, zawiera bogactwo składników odżywczych, łącznie z magnezem, które jednak zostają w całości utracone podczas przekształcania go w ryż biały. Zasadnicza kwestia, n iezbędna dla zrozumienia leczniczych właściwości pełnoziarnistego brązowego ryżu, dotyczy poziomu cukru we krwi.

Ryż brązowy

Spożywanie brązowego ryżu pozytywnie wpływa na stabilizację poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie, także na cukrzycę - stan przewlekłego podwyższenia poziomu cukru we krwi. Dotychczas dominował przeciwstawny pogląd - ryż i inne zboża, zwłaszcza pszenica, były postrzegane jako pokarmy przyczyniające się do wywoływania zaburzeń równowagi poziomu cukru, i całkiem słusznie, ponieważ zboża te występowały w wysoko przetworzonej postaci, będąc "pustym" pokarmem, pozbawionym odpowiednich minerałów i innych pomocniczych czynników, odpowiadających za regulowanie poziomu cukru we krwi.

Przeprowadzone badania naukowe uświadamiają nam wartość nieprzetworzonego ryżu brązowego. Jedno z takich badań wykazało, że warstwa okrywająca ziarna brązowego ryżu, czyli otręby ryżowe, ma znaczący wpływ na obniżenie wysokiego poziomu cukru we krwi.

Spożywanie otrąb ryżowych wspiera witalność narządów wewnętrznych, a zwłaszcza nadnerczy, grasicy, śledziony i tarczycy, które zwiększyły swoją masę i wykazały dodatkowe działanie przeciwstresowe. Sfermentowane otręby ryżowe są relatywnie silniej wzmacniającym i budującym remedium w porównaniu do ich konwencjonalnie stabilizowanej postaci, która zawiera kwas fitynowy, będący składnikiem przeczyszczającym.

WARZYWNE PIKLE W SOLI I RYZU - PIKLE NUKA

  • 2 1/2 kg ekologicznego brązowego ryżu, zmielnego na grubą mąkę
  • 10 filiżanek wody
  • 1 filiżanka soli morskiej
  • 1 filiżanka miso (opcjonalnie warzywa)

Sposób przygotowania:

  • zagotuj wodę z solą - ostudź,
  • rozpuść całkowicie miso w wodzie,
  • lekko podpraż mąkę w rondlu, aby pozbyć się mikroorganizmów - wystudź,
  • zrób gęstą pastę z mąki i wody z solą,
  • wymieszaj dokładnie i umieść w szklanym lub ceramicznym naczyniu,
  • ułóż warzywa w paście ryżowej, tak żeby się nie stykały,
  • przykryj naczynie, przechowuj w chłodnym miejscu. (w cieplejszym okresie przechowuj w lodówce),
  • pozostaw warzywa do zakwaszenia na 3 dni lub tydzień,
  • codziennie mieszaj,
  • przed podaniem wypłucz warzywa w wodzie i pokrój na kawałki.
  • używaj okazjonalnie

Uwagi: Do tego przepisu najlepiej nadają się twarde warzywa (rzodkiew, marchew, rzepa i kalafior). Małe kawałki kiszą się szybciej. Jeśli warzywa są małe, pozostaw je w całości. Jeśli wybierasz się na wakacje, usuń wszystkie warzywa z pasty i włóż do lodówki. Pasta z mąki ryżowej, jeżeli jest właściwie przechowywana, może służyć całe lata. Od czasu do czasu dodawaj do pasty trochę mąki i soli. Pikle nuka są zazwyczaj przygotowywane z użyciem otrąb ryżowych, ale większość dostępnych otrąb jest bardzo zanieczyszczona opryskami, dlatego pikle nie fermentują prawidłowo. Z tego powodu wielu entuzjastów nuka używa grubo mielonego, ekologicznego brązowego ryżu.

Oprócz obniżania poziomu cukru we krwi otręby ryżowe uważane są za jedną z najbogatszych w składniki odżywcze substancji, jakie kiedykolwiek badano. Otręby te zawierają ponad 70 przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed uszkodzeniem i pomagają zachować młodzieńczy wygląd.

Otręby ryżowe zawierają unikalne postaci przeciwutleniacza, jakim jest witamina E. Są to rzadkie "tokotrienole", które zmniejszają nadmiar tłuszczu i cholesterolu w ciele oraz zapewniają lepszą ochronę przeciwnowotworową niż jakakolwiek inna ze znanych wcześniej tokotrienolowych postaci witaminy E.

Olej zawarty w otrębach ryżowych wykazuje silne działanie przeciwutleniające, ponieważ neutralizuje jedną z najbardziej destruktywnych i najpowszechniej występujących form utlenienia, czyli lipidowe nadtlenki tłuszczów i olejów. Olej ten przeciwdziała nadmiarowi cholesterolu, a szczególnie rozmaitych lipoprotein o niskiej gęstości, które przyczyniają się do powstania różnorodnych chorób serca i naczyń krwionośnych. Powstrzymuje też obecność nadmiaru tłuszczu we krwi (w postaci trójglicerydów).

Polisacharydy to złożone węglowodany o dużej masie cząsteczkowej. Te ich rodzaje, które idealnie spełniają zadanie pobudzania odporności i kontrolowania wysokiego poziomu cukru we krwi, prowadzącego do cukrzycy i otyłości, wywodzą się z włókien, podobnie jak polisacharydy występujące w otrębach ryżowych. 

Inne dobrodziejstwo kryjące się w osłonkach ziaren brązowego ryżu polega na dobrze znanym medycynie azjatyckiej działaniu uspokajającym. Zdolność danego pożywienia do podtrzymywania spokoju ducha wynika z obfitości witamin z grupy B i m inerałów śladowych, jaką zawierają właśnie otręby ryżowe.

Gamma-oryzanol, silny przeciwutleniacz, w znaczących ilościach występujący jedynie w otrębach ryżowych, zwiększa umięśnienie, przemieniając tłuszcz w szczupłą i sprężystą strukturę ciała. Wzmacnia krążenie krwi w kończynach, ogólnie przeciwdziała zakrzepom i zastojowi krwi oraz poprawia równowagę hormonalną dzięki regulowaniu funkcji wydzielniczych przysadki mózgowe.

Kwas alfa-lipoidowy. polifenolowy przeciwutleniacz, wspiera regenerację wątroby, spowalnia procesy starzenia i przetwarza glukozę na energię.

Peroksydaza glutationowa (GPx) to przeciwutleniacz enzymatyczny, który zmniejsza nadmiary śluzu, wzmacnia funkcje układu oddechowego i wspiera odtruwanie ciała. Znany ze swych właściwości przeciwdziałania skutkom starzenia, jest także stosowany w leczeniu alkoholowej marskości wątroby, reumatoidalnego zapalenia stawów, stwardnienia rozsianego, trądziku i astmy.

Dysmutaza nadtlenkowa to z kolei enzym o właściwościach przeciwutleniacza, wykorzystywany w leczeniu zaćmy, reumatoidalnego i osteoporoidalnego zapalenia stawów oraz wielu innych oznak przedwczesnego starzenia się. A istnieją jeszcze inne zdrowotne korzyści, płynące z zastosowania osłonek brązowego ryżu.

Koenzym Q10, jak dowodzą wstępne badania, leczy zaburzenia funkcjonowania mitochondriów komórkowych (które w komórkach spełniają rolę źródeł energii, biorąc udział w syntezie białek i przeimianie lipidów). Koenzym Q10 spala tłuszcz do postaci energii, zmniejszając w ten sposób otyłość. Poprawia funkcjonowanie serca i jest powszechnie stosowany w leczeniu dusznicy bolesnej, wysokiego nadciśnienia krwi i ogólnie chorób serca. Przeciwdziała także procesom starzenia oraz skutkom cukrzycy typu 2, dzięki ochronie mitochondrialnego DNA. Był stosowany do leczenia różnych zaburzeń neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Parkinsona czy Huntingtona. Także objawy fibromialgii mogą się zmniejszyć dzięki przyjmowaniu koenzymu Q10, jeśli jest on stosowany równocześnie z miłorzębem dwuklapowym (ginkgo biloba).

Proantocjanidyny, występujące w otrębach ryżowych, winogronach, żurawinach i innych pokarmach. to skondensowane garbniki, które są syntetyzowane przez wiele roślin. Mówiąc ogólnie, ułatwiają gojenie się ran, wzmacniają tętnice, żyły i naczynia włosowate, a także poprawiają krążenie krwi. To jedne z najmocniejszych spośród znanych przeciwutleniaczy, które chronią przed rozwojem nowotworów oraz większości innych chorób zwyrodnieniowych, tj. odznaczających się patologicznymi procesami nadmiernego utleniania i wzrostem liczby wolnych rodników. Proantocjanidyny dodatkowo chronią krew, chłonkę i systemy narządowe ciała przed działaniem trucizn i toksyn.

Lecytyna - ta tłuszczowa substancja zawierająca fosfor (w postaci fosfolipidów), bez przerwy wytwarzana przez wątrobę, jest składnikiem odżywczym znajdowanym w nasionach soi, jajkach, otręrnach ryżowych i innych pokarmach. Z wątroby lecytyna jest przesyłana poprzez żółć do jelit, pochłaniana przez krew i dostarczana do rozmaitych części ciała. Jest szczególnie ważna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu (stanowiąc aż do 30% suchej masy mózgu), nerwów i błon komórkowych, Lecytyna działa jak emulgator, łączący olej z wodą. Składa się przede wszystkim z podstawowych kwasów tłuszczowych, włączając w to kwasy omega 3 i omega 6, choliny (w postaci fosfatydylocholiny) i mnóstwa witamin z grupy B, wraz z inozytolem. Lecytyna w dużym stopniu pomaga zwiększyć wchłannianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak witamina A. Jest powszechnie stosowana do podwyższenia aktywności mózgu. Chociaż nie jest skuteczna w leczeniu choroby Alzheimera, mimo to wydaje się poprawiać zdolność skupiania się i uczenia u dzieci.

Ten składnik pokarmowy wykazuje także.działanie uspokajające, dzięki któremu potrafi zmniejszyć nadmierne pobudzenie. Osłonki mielinowe, tłuszczowe okrycie zakończeń nerwowych, są złożone przede wszystkim z lecytyny. Lecytyna chroni też przed formowaniem się kamieni żółciowych, nadciśnieniem i nadmiarem cholesterolu. Poprawia pamięć wszelkiego typu, w tym pamięć wzrokową i słowną, a często jest dosyć pomocna w leczeniu upośledzenia zdolności kierowania ruchem i  koordynacji mięśniowej.

Spożywanie zbyt wielkiej ilości wyodrębnionej lecytyny w postaci suplementów pokarmowych może jednak doprowadzić do poważnych skutków ubocznych, łącznie z nasilonym bólem brzucha i utratą wagi ciała. Lecytyna taka może nawet uformować duże masy w żołądku, których usunięcie wymaga niekiedy interwencji chirurgicznej. Jedzenie jajek - ze względu na zawartą w nich lecytynę - nie jest zlecane w przypadkach oslabienia koncentracji, niepokoju, nerwowości, skurczów czy nadaktywności, ponieważ jajka wspierają wytwarzanie "białkowego" śluzu, który może zablokować wątrobę, a przez to pogorszyć zaburzenia, objawiające się poprzez niestabilne lub wybuchowe zachowanie.

Pod kątem wzmacniania odporności badane są także dodatkowe wartości lecznicze ekstraktów z brązowego ryżu. Jednym z najsilniejszych składników stymulujących komórki NK (naturalkiller = naturalny-zabójca) jest pewien wielocukier, składający się z wyciągu hemicelulozy-B z otrąb ryżowych, który został zmodyfikowany poprzez działanie enzymów grzybów shiitake. Jedna komórka NK potrafi zniszczyć aż do 27 komórek rakowych, a każdy taki pojedynczy proces zabiera jej zaledwie kilka minut. Komórki NK są niezwykle skuteczne w zwalczaniu niebezpiecznych wirusów, takich jak te powodujące zapalenie wątroby typu C oraz HIV. Zmodyfikowany pod wpływem działania enzymów z grzybów shiitake ekstrakt z otrąb ryżowych (znany jako "MGN-3") potrafi zwiększyć aktywność komórek-zabójców o 100-500%. Tak intensywny wzrost reakcji układu immunologicznego prowadzi do znaczących wyników zauważalnych poprzez pozytywne zmiany niemal wszystkich wskaźników chorobowych, łącznie ze zmniejszeniem się guzów, jak i całkowitym wycofaniem się choroby. MGN-3 jest ogólnie uważany za środek tak mocny, jak najsilniejsze leki modulujące układ odpornościowy, a w dodatku niewywołujący skutków ubocznych. Może byc stosowany równolegle z chemioterapią i naświetlaniem, ażeby wzmocnić korzystne działanie tych terapii, jednocześnie chroniąc przed ich toksycznością.

Uwaga: Oprócz przypadków, kiedy występuje nagła potrzeba ich zastosowania, zwykle nie zalecamy ekstraktów roślinnych, które wyodrębniają aktywne składniki do postaci suplementu. Preparat MGN-3 i inne ekstrakty zostały tutaj przedstawione w celu ukazania potencjału kryjącego się w ziarnach pełnego ryżu. Pełnowartościowe pożywienie, jeśli jest stosowane długotrwale, w swojej naturalnej postaci działa o wiele skuteczniej, jeśli chodzi o powolne_i dogłębne budowanie podstaw odporności.

IP6 (inozytol sześciofosforanowy) to kolejny suplement, który jest często ekstrahowany z otrąb ryżowych. Wykorzystywany w terapii nowotworów, IP6 znajduje również zastosowanie w leczeniu choroby niedokrwiennej serca, kamieni nerkowych, a prawdopodobnie nawet zaburzeń układu odpornościowego, takich jak AIDS. Chociaż nie jest znany dokładny mechanizm jego zdolności do powstrzymywania rozwoju wczesnego stadium choroby nowotworowej, ostatecznie wydaje się sprawiać, że komórki rakowe przekształcają się ponownie w normalne.

IP6 jest w istocie kwasem fitynowym występującym w brązowym ryżu i innych zbożach, także w roślinach strączkowych i w ogóle w większości ziaren. Jak wspomniano wcześniej, spożywanie pokarmów z jego zawartością zdaje się prowokować pewnego rodzaju terapię oczyszczającą, ponieważ znany jest ze swych właściwości łączenia się z wapniem, żelazem i prawdopodobnie także z innymi nadmiarami - co następuje przypuszczalnie najpierw w miękkich tkankach ciała. Niektórzy twierdzą, że kwas ten łączy się z białkami i innymi wielkocząsteczkowymi substancjami, przekształcając je w nierozpuszczalne związki, które nie tak łatwo mogą zostać wchłonięte, czy wykorzystane przez organizm. Z tego powodu, zalecamy neutralizowanie kwasu fitynowego zawartego w zbożach i roślinach strączkowych poprzez zastosowanie którejkolwiek z rozmaitych technik obejmujących wstępne namaczanie i późniejsze odlewanie użytej do tego celu wody, kiełkowanie, fermentowanie (wykorzystane np. w produktach sojowych, takich jak miso i tempeh, czy w chlebie na zakwasie) oraz prażenie.

Osoby z oznakami nadmiaru (o mocnej konstytucji, ekstrawertycznym typie osobowości, zaczerwienionej cerze), które rozpoczynają stosowanie nowej diety z nierafinowanymi pokarmami, mogą mądrze skorzystać z terapeutycznego działania kwasu
fitynowego, polegającego na wyciąganiu depozytów wapnia z tkanek miękkich, które mogą być wynikiem nadmiernego spożywania złej jakości nabiału i rafinowanego pożywienia. Pamiętając o tym, że takie nagromadzenia wapniowe przyczyniają się do wielu zaburzeń zwyrodnieniowych, łącznie z rozwojem płytek miażdżycowych w naczyniach i stanami zapalnymi stawów, często dobrą wskazówką dla osób przechodzących terapię oczyszczającą - szczególnie mającą na celu właśnie przezwyciężenie chorób zwyrodnieniowych - jest spożywanie pokarmów bogatych w kwas fitynowy, takich jak nienamoczone wcześniej zboża i (dobrze ugotowane, ale) nienamoczone rośliny strączkowe.

Całkiem niedawno warzywa, pełne zboża i większość innych pokarmów roślinnych były traktowane głównie jako źródła błonnika, który przede wszystkim poprawia pracę jelit. Spożywanie minerałów zawartych w pełnej pszenicy, kontrolowanie poziomu cukru we krwi jako skutek spożywania brązowego ryżu oraz pobieranie wraz z pokarmem całej obfitości roślinnych składników odżywczych, przeciwutleniaczy i innych szczególnych właściwości pełnego ryżu i jego otrąb, repreezentują jedynie przykład korzyści, jakie oferuje nam pełnowartościowe pożywienie, a których nie pozyskamy z rafinowanego, wysoko przetworzonego pożywienia. Wszystkie pełne zboża, włączając w to proso, quinoa (komosa ryżowa), jęczmień, żyto, kukurydzę, grykę, amarantusa itd., dostarczają najważniejsze minerawitaminy i inne substancje odżywcze, co stanowi ich cechę wspólną, a zarazem każde z nich zawiera unikalny zestaw składników wraz z charakterystycznymi dla nich właściwościami leczniczymi.

Niektóre z ostatnio przeprowadzonych najbardziej autorytatywnych badań naukowych nad składem chemicznym roślin strączkowych (łącznie z soją), orzechów, nasion, owoców i warzyw wykazują, zę każdy z tych pokarmów roślinnych charakteryzuje się bogatym zasobem wartościowych cech. Jadając rafinowane pożywienie, czy to produkty z białej mąki, oczyszczony ryż, czy, inne zboża rafinowane i cukry, ograniczamy możliwości wsparcia naszego układu immunologicznego, utrzymania zrównoważonego poziomu cukru we krwi i zrównoważonych emocji, ochrony przeciwko chorobom zwyrodnieniowym, zachowania szczupłego i sprawnego ciała oraz - mówiąc ogólnie - utrzymania w harmonii całokształtu naszych życiowych doświadczeń.

Dla wielu osób może być zastanawiające, dlaczego w ogóle zdecydowaliśmy się rafinować zboża, oleje, cukier trzcinowy i inną żywność. Z pewnością rafinowane pokarmy są lżejsze, słodsze i łatwiejsze do przeżucia, a częstokroć mogą być o wiele dłużej przechowywane na sklepowych półkach. Zatem zarówno konsument, jak i producent otrzymują coś, czego pragną. 

Najistotniejsze, gorzkie w smaku części pełnowartościowego pożywienia zostają w procesie rafinacji oddzielone, a potem z reguły wyrzucone albo dodane do suplementów dietetycznych czy do karmy dla zwierząt. Jednak te gorzkie części zawierają magnez, selen, przeciwutleniacze i mnóstwo innych składników, których potrzebujemy, aby uniknąć wpływu stresu i_chorób stanowiących nieodłączny element trybu życia w XXI wieku. Większość społeczeństwa nie uświadamia sobie, jak bardzo ochronne i odmładzające są właściwości, których się pozbawia, oraz na jakie cierpienia naraża się samego siebie w wyniku spożywania przetworzononego pożywienia. Biorąc pod uwagę panujący obecnie ogólny brak witalności u przeważającej liczby ludzi, nadszedł już czas, aby wiedza o pełnowartościowym pożywieniu została szeroko rozpowszechniona.

Pełne zboża, takie jak pszenica i brązowy ryż, mogą podsunąć nam pewne metaforyczne skojarzenie. Ochronna otoczka ziarna (m.in. otręby pszenne lub ryżowe) może dostarczyć nam "ochronnej otoczki" poprawiającej jakość naszej odporności i zdrowia. Kiedy pozbawiamy ziarno jego otoczki, usuwając istotne składniki odżywcze, jednocześnie sami pozbawiamy siebie cennego wsparcia. 

Jeśli cierpiącej na głód składników odżywczych populacji uda się na nowo odkryć wielką wartość tych zbóż, kraina nadmiaru powinna wkrótce stać się krainą umiarkowania i obfitości zdrowia.

Zainspirowany "Odżywianie dla zdrowia" Paul Pitchford

Kamil Kuszewski

Uzdrawianie duchowe, które stosuję aby uzdrowić ciało fizyczne, nie likwiduje skutków choroby, tylko jej przyczyny, dzięki czemu organizm człowieka sam może już włączyć zawarty w DNA system samonaprawczy, który negatywne siły energetyczne wyłączyły, przypuszczając atak na jakiś organ w ciele człowieka. Poprzez duchowe pasma mogę działać na odległość.
Kontakt Kamil Kuszewski

Artykuły » Zdrowie na talerzuSobota 10 września 2022

pokaż wszystkie artykuły »

strzałka do góry
Zadzwoń
Ładuję stronę ...